Terug naar overzicht

Subsidie Spotlight: City of Things 2025

Slimme oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen in de stad of gemeente

Stad/gemeente van dingen

De oproep City of Things 2025 van VLAIO ondersteunt lokale besturen die, samen met andere overheden en partners, maatschappelijke uitdagingen willen aanpakken via innovatieve, data-gebaseerde toepassingen. De focus ligt op implementatie en opschaling, niet op experimenteren. 

In het tweede artikel van de serie Subsidie Spotlight duiken we in deze maatregel: wat wordt precies ondersteund, wie komt in aanmerking en waarom is dit een subsidie die méér doet dan steunen alleen? 

Waarom deze subsidie onder de loep? 

De subsidie City of Things is niet aan zijn proefstuk toe.  

De doelstelling van de eerste oproep City of Things was kennisopbouw bij lokale besturen op het vlak van Smart Cities, IoT en open data. Concreet konden de gesubsidieerde partnerschappen een bestek voorbereiden om na afloop van de projecten een slimme toepassing aan te besteden. 

Met de oproep City of Things 2019 beoogden ze nog steeds kennis- en competentieopbouw bij steden en gemeenten. Het was de bedoeling met de tweede oproep al een stapje verder te gaan en ook de daadwerkelijke implementatie te gaan stimuleren.  

In 2020 hebben ze een Smart Economy oproep gelanceerd omdat door de COVID-19-pandemie de economie en in dit geval het slimmer maken van de lokale economie, wel een duwtje in de rug kon gebruiken. Deze oproep bleek erg succesvol. 

De vierde oproep dateert van 2021. Dat was een oproep in twee fasen (een ideefase en een indieningsfase) waarbij de partnerschappen begeleid werden door een externe dienstverlener om een zo kwalitatief en matuur mogelijke aanvraag in te dienen. 

In 2022 hebben ze VLAIO-relancemiddelen kunnen inzetten voor een vijfde oproep City of Things. Het werd opnieuw een oproep in twee fasen, met begeleiding door een externe dienstverlener.  

In 2023 viel de CoT-oproep opnieuw onder de EFRO-vlag. Na vijf oproepen waarbinnen er volop onderzocht, uitgetest en geëxperimenteerd kon worden, gingen ze deze keer uitsluitend op zoek naar opschalingsprojecten. Het voorbereiden van een aankoop of aanbesteding door een grote(re) groep en implementatie stond centraal. Ook hier werd een voortraject onder leiding van een externe dienstverlener opgezet. 

Het verkiezingsjaar 2024 leende zich niet tot het lanceren van een oproep en dus hebben ze voor het eerst sinds 2018 geen oproep gedaan.  

Dit jaar, in 2025, schuiven ze een licht aangepaste aanpak naar voren met aandacht voor focus en schaal. 

Een nieuwe oproep in 2025

De subsidieaanvraag in 2025 bestaat uit een verplicht voortraject. Dat traject — begeleid door een externe dienstverlener — helpt lokale besturen: 

  • hun projectidee af te toetsen op Vlaams beleid 
  • sterke partnerschappen uit te bouwen 
  • hun aanvraag concreet uit te schrijven 

Deze inhoudelijke ondersteuning maakt deze oproep bijzonder: kwaliteit primeert op snelheid.  

Wat wordt er precies gesubsidieerd?

City of Things 2025 is gericht op impact, implementatie en brede uitrol. Niet zomaar een innovatieproject, maar een hefboom voor een robuustere, slimmere lokale aanpak. Door het begeleid voortraject is de slaagkans bovendien hoger, ook voor minder ervaren besturen. 

Projecten die innovatieve oplossingen ontwikkelen én implementeren binnen zes slimme themadomeinen worden gesubsidieerd: 

  1. Smart Economy 
  2. Smart Government 
  3. Smart Mobility 
  4. Smart Environment 
  5. Smart People 
  6. Smart Living 

Voorbeelden: data-gebaseerd parkeerbeleid, luchtkwaliteitsmonitoring, slimme dienstverlening, distributiemodellen voor handelskernen, enz. 

Er worden drie tot vijf grootschalige projecten geselecteerd, met focus op brede samenwerking, schaalbaarheid en kennisdeling. De subsidie dekt een aanzienlijk deel van de kosten, maar vereist een onderbouwde aanvraag met focus op interoperabiliteit, openheid en draagvlak. Dit jaar lijkt ons de kans niet klein voor projecten van 1 tot 2 miljoen euro aan steun.  

Wie komt in aanmerking?

Lokale besturen (gemeenten, intercommunales, steden), al dan niet in partnerschap met andere overheden, bedrijven of kennisinstellingen. Rollen binnen het partnerschap:  

  • Coördinator: het lokaal bestuur dat deze rol opneemt voorziet in de coördinatie van het gehele project. Naast eventuele inhoudelijke taken gaat dit dus ook om de administratieve opvolging, algemeen projectmanagement, budget- en risicobeheersing, enz. 
  • Deelnemer: in deze rol wordt budget voorzien voor een actieve bijdrage aan het project, zoals deskresearch, werkpakketten trekken en uitvoeren, implementatie en opschaling voorbereiden, onderaannemers aanstellen en aansturen, kerngroepen/stuurgroepen/klankbordgroepen mee organiseren en actieve deelname, interne kennisopbouw en -borging, ..., een living lab-omgeving voorzien enzovoort. Het beschikbaar budget is kleiner dan dat van de coördinator maar voldoende om dit soort taken te dekken. 
  • Volger: lokale besturen in deze rol kunnen aanspraak maken op een beperkt budget om het project van nabij te volgen en bijvoorbeeld mee lokale werksessies te organiseren, input en feedback te leveren, terugkoppeling naar lokaal beleid en belanghebbenden te doen, enz. Deze besturen kunnen ook bijdragen door mee te communiceren over het project en bijvoorbeeld oproepen of leerlessen (lokaal) te verspreiden. 

Meer weten of zelf aanvragen?

Alle info vind je in Subsidiemanager.

De subsidie is aan te vragen van 28 april 2025 tot 14 november 2025. 

Deel dit nieuwtje