Terug naar overzicht

Subsidie Spotlight: professionele leergemeenschappen om talentverlies leerkrachten tegen te gaan

De Koning Boudewijnstichting (KBS) lanceert een oproep 2025 om schooloverstijgende professionele leergemeenschappen (PLG’s) te versterken in de strijd tegen talentverlies bij leerkrachten. Geen losse studiedag, maar een trajectmatige aanpak met externe procesbegeleiding en concrete ontwikkeling van producten rond een duurzaam HR-beleid op school. 

Waarom onder de loep?

Het lerarentekort blijft hoog en verankering van teams, werkgeluk en professioneel leren is cruciaal. Deze oproep ondersteunt net dat: collectief leren over schoolmuren heen, gericht op instroom én retentie via een kwalitatief HR-beleid (vb. aanvangsbegeleiding, werkdruk, loopbaanpaden, gedeeld leiderschap).  

De focus ligt wel expliciet op duurzame implementatie en borging in de scholen na afloop van het traject. 

PLG?

Een PLG telt minstens 3 verschillende scholen (één dossier per PLG). Elke school vaardigt minstens 2 vertegenwoordigers af. De PLG komt minstens 6 keer een halve dag samen in schooljaar 2026–2027 onder begeleiding van de gekozen procesbegeleider. Per school is een Letter of Intent vereist om de actieve deelname te borgen. 

Wat wordt er precies aangeboden?

Tien geselecteerde PLG’s kunnen rekenen op financiële steun tot €10.000 voor het inschakelen van een externe procesbegeleider die het PLG-traject voorbereidt en begeleidt.  

Blijft er budget over, dan kan dit naar beperkte logistieke kosten; is er meer nodig dan €10.000, dan voorzien de scholen zelf in restfinanciering. Doel is tegelijk de professionalisering van deelnemers, zodat de PLG nadien zelfstandig kan doorlopen. 

En wat is nu juist essentieel

  • Externe procesbegeleider met aantoonbare PLG-ervaring; HR-expertise is een plus. 
  • Duidelijk plan & afspraken met de begeleider (aanpak, planning, verslaggeving, ...).
  • Productontwikkeling & implementatie: werk toe naar concrete producten en verankering. 
  • Divers team (schoolleiding, leerkrachten, eventueel bestuur) en draagvlak in alle scholen. 

Wie kan er indienen?

Actoren uit door Vlaanderen erkende en gesubsidieerde scholen (kleuter; lager; buitengewoon basisonderwijs; secundair en buitengewoon secundair; deeltijds kunstonderwijs; volwassenenonderwijs) kunnen indienen. Deelnemers zijn vooral beleidsmakers (directie, bestuur, beleidsondersteuning) aangevuld met gemotiveerde leerkrachten en onderwijsprofessionals. 

Voor de lokale besturen is het ook een kans om hun rol als subsidiebeheerder uit te spelen en deze oproep binnen de scholen op hun grondgebied te verspreiden. 

Tips om je slaagkans te vergroten 

TIP

ACTIE

Scherp thema met retentie-impact 

Koppel doelstellingen aan HR-hefbomen (aanvangsbegeleiding, werkdrukbeheersing, loopbaanontwikkeling, loopbaanontwikkeling en werkgeluk).  

Borging na 2027 

Beschrijf structuur, rollen, tijdsbesteding en monitoring om door te gaan zodra begeleiding wegvalt. 

Werk evidence-based 

Combineer literatuur en eigen schooldata, ontwerp en test producten zoals een onboardingstraject. 

Schooloverstijgende meerwaarde 

Motiveer de diversiteit van deelnemende scholen en hoe die het leerproces verdiept. 

Strak trajectontwerp 

Plan de 6 verplichte halve dagen en zorg voor een duidelijke offerte van je projectbegeleider. 

De deadline ligt op 13/01/2026. Dat geeft ruimte om een mooi dossier samen te stellen en de samenwerking op te zoeken. 

Alle info vind je in Subsidiemanager of op de website van de verstrekker.

Meer weten of zelf aanvragen?

Heb je een projectidee, maar weet je niet of het binnen deze oproep past? IDEA Consult en team Subsidiemanager denken graag mee met jullie.
Boek een meeting

Deel dit nieuwtje